Fördjupad bedömning av PTSD hos barn och ungdomar

Remissversion: Depression och ångestsyndrom (2025)

Kartläggning och utredning

Fördjupad bedömning av PTSD hos barn och ungdomar

Vid komplexa tillstånd som ger upphov till svår funktionsnedsättning görs en fördjupad bedömning inom specialistpsykiatrin.

Målgrupp eller situation

Barn eller ungdomar med misstänkt posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) efter genomförd bedömning inom primärvården eller specialistpsykiatrin.

Kunskapsläge

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) anger att barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) bör använda K-SADS eller MINI-KID som komplement till klinisk bedömning vid diagnostik och fördjupad bedömning vid misstänkt depression eller ångestsyndrom (prioritet 3).

Kompetenskrav

Läkare och/eller psykolog och annan vårdpersonal som är utbildad för uppgiften enligt verksamhetens riktlinjer, med adekvat kunskap om målgruppen, tillståndet och utbildning i metoden.

Sammanfattning

En fördjupad bedömning av PTSD hos barn och ungdomar är mer omfattande och utförs vid tillstånd där symtombilden är komplex och ger upphov till svår funktionsnedsättning, och/eller där det föreligger misstänkt psykiatrisk eller somatisk samsjuklighet. 

Fördjupad bedömning av PTSD genomförs i första hand inom specialistpsykiatrin efter att en initial bedömning har genomförts inom primärvården eller specialistpsykiatrin. Utifrån bedömningens resultat tar man ställning till eventuella differentialdiagnoser, värderar diagnoskriterierna enligt DSM-5 och om barnet eller ungdomen bedöms lida av PTSD sker klassificering enligt ICD-10 (ICD-11).

Genomförande

Bedömningen kan göras i form av en strukturerad eller semistrukturerad diagnostisk intervju, MINI-KID eller K-SADS, med barnet eller ungdomen och hens föräldrar och/eller närstående. Ibland kan det vara av stort värde för bedömningen att få symtom och funktion beskrivna av flera personer som kommer i kontakt med barnet eller ungdomen. Båda föräldrarna kan behöva intervjuas. I vissa fall där symtombilden behöver kompletteras kan förskolepersonal, lärare och andra närstående kontaktas. Innan man gör det måste barnet eller ungdomen och föräldrar/vårdnadshavare ge sitt samtycke. 

 Följande övervägs inom ramen för en fördjupad bedömning:

  • fördjupad organisk utredning med somatiskt status och blodprov  
  • urinprovtagning för droganalys och screeninginstrument för skadligt bruk
  • systematisk strukturerad eller semistrukturerad intervju om sjukdomstillståndet 
  • inhämtning av bredare information från nätverk 
  • ytterligare diagnostiska och symtom- och funktionsskalor, liksom skattning av socialt stöd
  • begåvningstest och eventuell ytterligare neuropsykologiskt test för att komplettera bedömningen, vid misstanke om nedsatt intellektuell funktion, stora problem med exekutiva funktioner eller minnesstörningar
  • utredning av personlighetsproblematik.
Efter bedömningen 

När den fördjupade bedömningen återges resultatet till barnet/ungdomen och föräldrar/vårdnadshavare. Information ges om diagnos och rekommenderade behandlingsinsatser eller behov av ytterligare utredning. Vid samsjuklighet ska en hierarki för behandling upprättas.

Vid otillräcklig behandlingseffekt bör en förnyad bedömning övervägas. 

Skattningsskalor och bedömningsinstrument 

Bedömningsinstrument är ett komplement till den kliniska bedömningen, och ska inte  ensamt användas i ett diagnostiskt syfte. Skattningsformulär kan även vara ett stöd för symtomuppföljning under, och för utvärdering efter, behandling.

Vid otillräcklig behandlingseffekt bör en förnyad bedömning övervägas. 

Bedömningssituationen anpassas utifrån barnets eller ungdomens ålder, mognad och förutsättningar. Barn, ungdomars, föräldrars eller närståendes beskrivningar av psykiatriska symtom kan skilja sig åt. Man ska samla in information från flera källor. både enskilt med barnet eller ungdomen samt gemensamt med barnet eller ungdomen och föräldrar/omsorgspersoner. Man inhämtar även information genom klinisk observation under kontakterna med barnet eller ungdomen och föräldrarna/närstående. 

Gemensamt

  • Aktuell problembeskrivning och kartläggning av psykiatriska symtom.
  • Social situation.
  • Förskola och skola.
  • Lek och fritid.
  • Sömn.
  • Mat och eventuell somatisk ohälsa.

Enskilt med barnet eller ungdomen

  • Barnets eller ungdomens egen bild av sitt mående och psykiska symtom. Några symtomområden som speciellt lämpar sig till att tala enskilt med barnet eller ungdomen är till exempel självskada, självmordsriskbedömning – suicidstegen samt aggressiva eller sexuella tvångstankar.
  • Motivation till eventuell behandling.
  • Användning av alkohol och/eller droger.
  • Trauma/belastande händelser.
  • Relationell hälsa.
  • Upplevt socialt stöd från familjen.
  • Sexuell hälsa och Hbtqia+.

Enskilt med förälder eller närstående

  • Förälders eller närståendes bild av barnet eller ungdomens mående och psykiska symtom.
  • Ärftlighet för psykisk ohälsa, suicid och missbruk.
  • Förälders eller närståendes situation som påverkar barnet.
  • Andra familjerelaterade händelser och kortfattad tidig utveckling – om relevant utifrån frågeställningen eller problembeskrivningen.

Gemensamt avslut och fortsatt planering

  • Sammanfattning och återkoppling av bedömningen. Undersök om barnet eller ungdomen och föräldrar/närstående känner igen sig i beskrivningen.
  • Diagnos/diagnosområde och svårighetsgrad
  • Faktorer som påverkar måendet: sårbarhets-, utlösande och vidmakthållande faktorer. 
  • Psykoedukativ information muntligt och skriftligt om diagnos eller diagnosområde.
  • Överenskommelser och samtycken till fortsatt planering inom vården.
  • Eventuella samtycken till att inhämta information från förskola, skola, socialtjänst eller andra vårdinstanser. 

Vid PTSD är samsjuklighet snarare regel än undantag. Beteendeproblematik, dissociativa reaktioner och psykiatrisk samsjuklighet är vanligt. Existerande psykisk sjukdom förvärras ofta efter traumaexponering. Samsjukliga tillstånd är många gånger sekundära till trauma.

Exempel på andra tillstånd som ofta ses vid PTSD är 

  • depression
  • ångestsyndrom
  • beteendeproblematik
  • dissociativa syndrom
  • substanssyndrom.
  • Akut stressyndrom
    Utlöses också av trauma och har i stort sett samma symtomatologi som PTSD, men med varaktighet bara upp till en månad efter traumat.
  • Anpassningsstörning
    Typiskt är att symtomens styrka inte bedöms stå i proportion till typ och intensitet av utlösande stress.
  • Andra psykiatriska tillstånd
    Depression, annat ångesttillstånd, kortvarig psykos, adhd, trots- och uppförandestörning, tvångssyndrom (tvångstankar och grubblande kan förväxlas med återkommande, ofrivilliga och plågsamma minnen vid PTSD).
  • Autismspektrumstörning
    Symtomdebuten i relation till exponering för stress- och traumahändelser ger vägledning.  
  • Personlighetssyndrom
    Kan dels vara en differentialdiagnos men också en komorbiditet. Det är ofta svårdiagnostiserat. Man ska göra en bedömning av den sammanvägda symtombilden och att försöka bedöma individens funktionsförmåga/personlighet innan traumat.

Somatisk utredning görs, om det inte gjorts inom ramen för den initiala bedömningen, utifrån misstanke om psykiatriskt tillstånd och klinisk bild. Vid atypisk sjukdomsbild bör utvidgad somatisk utredning göras med relevanta labprover utifrån frågeställning.

Nedan finns förslag på skattningsskalor och bedömningsinstrument. Välj det/de instrument som är adekvat/a utifrån den kliniska bilden, med avseende på bredd och fördjupning. Vid samsjuklighet eller osäkerhet vid bedömning kan bredare instrument användas. Mer specifika mått är adekvata för fördjupning då ett avgränsat problemområde föreligger.

Strukturerad och semistrukturerad intervju

MINI-KID – Mini International Neuropsychiatric Interview for children and adolescents
En strukturerad diagnostisk intervju som används som ett komplement i den diagnostiska processen.

K-SADS –Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia
En semistrukturerad diagnostisk intervju som undersöker aktuella och tidigare episoder av ett brett spektrum av psykopatologi hos barn och ungdomar. K-SADS används som ett komplement i den diagnostiska processen.

Symtomskattning PTSD

CATS-2 – Child and Adolescent Trauma Screen-2
CATS-2 innehåller 16 frågor om symtom på PTSD och  20 frågor om hur symtomen påverkar livet. Den är lämpad både för att stödja diagnostik och att följa upp traumafokuserad behandling för åldersgruppen 7–17,

CRIES-8 – Childrens Impact of Events Scale-8
CRIES kan användas från åtta år och består av åtta frågor. CRIES-8 har subskalor för återupplevande och undvikande. 

Samsjuklighet depression och ångestsyndrom

RCADS- 47 – Revised Child Anxiety and Depression Scale med 47 frågor
Beroende på individens ålder och mognadsgrad används föräldraskattning och/eller självskattning.
 

Skadligt bruk/beroende

CRAFFT
Screeninginstrument för substansbrukssyndrom hos barn och ungdomar

ASSIST-Y
För mer ingående screening av nio olika typer av substanser inklusive alkohol och tobak.

Funktionsskattning

CGAS – klinikerskattad Children Global Assessment Scale
CGAS är väl etablerat i Sverige och ett uppföljningsmått i kvalitetsregistret för barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), Qbup. För att skattningen ska vara tillförlitlig krävs att klinikern har specifik utbildning och kalibrerat sin bedömning. 

WSAS-Y/P – ungdoms- och/eller föräldraskattad Work and Social Adjustment scale, youth version
WSAS-Y är avsedd för barn och ungdomar 6–19 år. WSAS-P fylls i av föräldrar för att skatta deras barns svårigheter. Respondenten skattar hur mycket upplevda problem påverkar funktion i 5 vardagliga områden. 

Begåvningstest och eventuell ytterligare neuropsykologiskt test kan övervägas.

Personlighetsinstrument som kan övervägas:

Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis II (SCID-II)
Relevanta delar används.

Diagnostisering och klassifikation

Den slutgiltiga bedömningen grundar sig på all klinisk information om aktuell symtombild och funktionsnivå hos barnet eller ungdomen vilket vägs samman av bedömaren. Den insamlade informationen jämförs sedan med beskrivningarna av psykiatriska syndrom i ICD-11 för att identifiera det syndrom som bäst motsvarar individens kliniska bild. För de diagnoser som identifierats bör därefter avstämning ske mot DSM-systemets kriterier. DSM-5 ger möjlighet till mer preciserade bedömningar av enskilda individer. Man behöver dock notera skillnaden mellan att ställa en diagnos och att koda en diagnos. Diagnoskriterierna enligt DSM-5 värderas och klassificering görs enligt ICD-10.

Posttraumatiskt stressyndrom kan uppstå efter att en individ utsatts för en exceptionellt hotande eller skrämmande händelse eller återkommande traumatiska händelser. Posttraumatiskt stressyndrom kännetecknas av följande: 

  1. Återupplevande av den traumatiska händelsen i nutid i form av livliga påträngande minnen, flashback eller mardrömmar. Återupplevandet kan ske via flera sinnesmodaliteter och åtföljs vanligen av starka känsloreaktioner såsom rädsla eller skräck och påtagliga kroppsliga symtom. 

  2. Undvikande av tankar och minnen av den traumatiska upplevelsen, eller undvikande av aktiviteter, situationer eller människor som är associerade med upplevelsen. 

  3. Kvarstående förhöjd alarmberedskap, såsom påtagligt ökad vakenhet eller förstärkt skrämselreflex (startle-reflex) på ett stimuli som till exempel oväntade ljud. Symtomen kvarstår under flera veckor och orsakar betydande funktionsnedsättning med avseende på personliga aktiviteter i det dagliga livet, familj, sociala kontakter, studier, arbete eller inom andra viktiga funktionsområden. 

Det finns ofta ett tillstånd av autonom irritabilitet, ökad vaksamhet och förhöjd alarmberedskap samt insomnia. Ångest och depression är ofta förenade med tidigare nämnda symtom och tecken och självmordstankar är inte ovanliga. Tillståndet utvecklas efter traumat med en latenstid som kan variera från några veckor till månader. Förloppet är fluktuerande men full remission kan ses i de flesta fall. Hos en minoritet av individernakan tillståndet bli kroniskt och pågå i många år, vilket så småningom leder till en varaktig personlighetsförändring.

F43.1 (6B40) Posttraumatiskt stressyndrom.

Kodning sker fortsatt med ICD 10-koder tills övergången till ICD 11, 2028.

  • Överväg tillsammans med individen vilka insatser och behandlingar som ska sättas in.
  • Överväg om barnet eller ungdomen behöver sjukskrivas.
  • Upprätta en vårdplan och vid behov en krisplan
  • Vid misstanke om annan diagnos görs fortsatt bedömning inriktad mot den.
  • Kvarvarande psykiska besvär, som inte uppfyller kriterier för diagnos, bör erbjudas insatser på adekvat vårdnivå. 

Hänvisa eller lotsa till socialtjänst om individen har behov av socialt stöd.

Material

ICD-11 – preliminär arbetsversion av den svenska översättningen

ASSIST-Y, Barn- och ungdomspsykiatri (pdf, ny flik)

CATS-2, information och formulär, Barnafrid (pdf, ny flik)

CGAS, mini-guide och webbutbildning, Barn- och ungdomspsykiatri Region Stockholm

CRAFFT (pdf, ny flik)

CRIES-8, information och formulär, Barnafrid (pdf, ny flik)

K-SADS, Sveriges läkarförbund

MINI-KID

RCADS, information, Kompetenscentrum psykisk ohälsa

WSAS-Y och WSAS-P, formulär, Rucklab (pdf, ny flik)

Riktlinje trauma och stress, Svenska föreningen för barn- och ungdomspsykiatri

Märkning

  • Utförare: Psykiatrisk öppenvård
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Medelsvår, Svår
  • Tillstånd: PTSD