Remissversion: Depression och ångestsyndrom (2025)
Behandling och stöd
Kognitiv beteendeterapi vid separationsångest hos barn och ungdomar
Kognitiv beteendeterapi (KBT) vid separationsångest hos barn och ungdomar fokuserar på strategier för att hantera ångest och minska undvikande.
Målgrupp eller situation
Barn och ungdomar med ställd diagnos separationsångest.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) anger att hälso- och sjukvården bör erbjuda KBT till barn och ungdomar med separationsångest (prioritet 3). Det starka stödet för KBT stödjer sig huvudsakligen på forskning av manualbaserade behandlingsprogram.
Kompetenskrav
Psykolog eller legitimerad psykoterapeut med relevant psykoterapiinriktning, eller hälso- och sjukvårdspersonal med grundläggande psykoterapiutbildning (tidigare steg-1) med relevant inriktning under kvalificerad handledning.
Sammanfattning
När enbart psykopedagogisk behandling inte har gett tillräcklig effekt vid separationsångest hos barn och ungdomar ska KBT erbjudas. Fokus i behandlingen är på gradvis exponering för situationer som ger upphov till obehag, utan att barnet eller ungdomen använder sig av säkerhets- eller undvikandebeteenden. Förskola/skola och vårdnadshavare bör vara delaktig i behandlingen. Utgångspunkten för behandlingen bör vara en vetenskapligt utvärderad behandlingsmanual.
Genomförande
KBT-behandling kan ges individuellt eller i grupp med olika grad av föräldrainvolvering. Vid separationsångest kan behandlingen även erbjudas som internetförmedlad KBT (IKBT), vilket innebär modulbaserad behandling med stöd via video och/eller chatt. Behandlingsinterventioner anpassas efter individens symtombild.
KBT-behandling vid separationsångest fokuserar på att
- identifiera faktorer som bidrar till vidmakthållande av ångestsymtomen
- minska säkerhets- och undvikandebeteenden
- öka barnets eller ungdomens aktiviteter på egen hand
- realitetstesta katastroftankar
- öka barnets eller ungdomens upplevelse av tilltro till sin egen förmåga.
Medverkan föräldrar/närstående
Grad av medverkan av föräldrar/omsorgspersoner anpassas efter barnets eller ungdomens ålder, mognadsgrad och specifika problembild. Föräldrarna/omsorgspersonerna kan hjälpa barnet eller ungdomen att göra hemuppgifter och stötta i exponering. Föräldrarna kan behöva stöd i att inte själva bidra till att vidmakthålla barnets ångest genom försäkringar eller undvikandebeteenden. Föräldrar kan även behöva särskilt stöd i att hantera separationer, t.ex. genom att visa ett lugnt förhållningssätt. Föräldrar kan även behöva jobba med eventuell egen oro och överbeskyddandebeteenden.
Föräldrarna kan även behöva
- stöd i att inte själva bidra till att vidmakthålla barnets eller ungdomens ångest genom försäkringar eller undvikandebeteenden
- särskilt stöd i att hantera separationer, t.ex. genom att visa ett lugnt förhållningssätt.
Kombinationsbehandling KBT och SSRI
För barn och ungdomar med ångestsyndrom är till exempel samsjuklighet, komplexa tillstånd eller tidigare behandlingsförsök utan fullgott resultat vanligt förekommande. Om symtomlindring inte uppnås med KBT efter åtta–tio veckor ska läkemedelsbehandling övervägas. Vid medelsvåra till svåra ångestsyndrom med uttalad funktionsnedsättning och högt lidande hos barnet eller ungdomen kan man för att få snabb lindring också inleda behandlingen med kombinationen KBT och läkemedel.
Uppföljning
Uppföljning av behandling vid depression och ångestsyndrom hos barn och ungdomar bör alltid göras kontinuerligt på individnivå med hjälp av validerade skattningsskalor. En central intervention i slutet av behandlingar är att formulera en vidmakthållandeplan. Uppföljning och bedömning av kvarvarande symtom och funktionsnivå bör göras i samband med behandlingsavslut, och för tillstånd med risk för återfall kan man behöva följa upp även efter avslutad intervention.
Skattningsinstrument för uppföljning av separationsångest hos barn och ungdomar
Symtom- och funktionsskattningar är olika användbara beroende på barnets eller ungdomens ålder och mognadsgrad. Man använder ofta kompletterande föräldraskattningar. Val av skalor görs utifrån den kliniska bilden.
Följande symtomskattningsskala rekommenderas vid separationsångest:
RCADS med RCADS-separationsångest subskala
Samtidig separationsångest och depression
RCADS- 47 – Revised Child Anxiety and Depression Scale med 47 frågor
RCADS är en vidareutveckling av Spence ångestskala (SCAS) med tillägg av en delskala för depression. RCADS med 47 frågor och subskalor korresponderar bra mot flera ångestsyndrom i DSM systemet (social fobi, paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom, separationsångest) och depression. Barnet eller ungdomen ska bedöma hur hen känner sig för närvarande och skatta på en fyrgradig skala (0=aldrig, 1=ibland, 2=ofta, 3=alltid). Totalpoäng för 47 frågor är mellan 0–141. RCADS finns i föräldraversioner, RCADS-P. Beroende på individens ålder och mognadsgrad används föräldraskattning och/eller självskattning.
Funktion/hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar
Påverkan på funktion rekommenderas följas med det/de instrument som är adekvat/a utifrån den kliniska bilden.
CGAS – klinikerskattad Children Global Assessment Scale
CGAS är väl etablerat i Sverige och ett uppföljningsmått i kvalitetsregistret för BUP, Qbup. För att skattningen ska vara tillförlitlig krävs att klinikern har specifik utbildning och kalibrerat sin bedömning.
WSAS-Y/P – ungdoms- och/eller föräldraskattad Work and Social Adjustment scale, youth version
WSAS-Y är avsedd för barn och ungdomar 6–19 år. WSAS-P fylls i av föräldrar för att skatta deras barns svårigheter. Respondenten skattar hur mycket upplevda problem påverkar funktion i fem vardagliga områden.
SDQ – Strengths and Difficulties Questionnaire
SDQ består av 25 frågor och finns för flera åldersgrupper. För barn två–fyra år skattas SDQ av föräldrar/lärare. Föräldra- och patientskattning finns för barn 4–17 år och barn 11–17 år.
För skattning av hälsorelaterad livskvalitet rekommenderas följande:
KIDSCREEN-10
Ett kort index med tio frågor som mäter allmän hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar.
Material
Riktlinjer för ångest- och tvångssyndrom, Svenska föreningen för barn- och ungdomspsykiatri
Vidmakthållandeplan, formulär för utskrift till individen (pdf, ny flik)
CGAS, mini-guide och webbutbildning, BUP
KIDSCREEN-10, information och formulär
RCADS, information, Kompetenscentrum psykisk ohälsa
SDQ, information och formulär, Kompetenscentrum psykisk ohälsa
WSAS-Y och WSAS-P, formulär (Rucklab, pdf ny flik)