Remissversion: Depression och ångestsyndrom (2025)
Behandling och stöd
Kognitiv beteendeterapi vid lindrig till medelsvår depression hos barn och ungdomar
I kognitiv beteendeterapi (KBT) vid lindrig till medelsvår depression hos barn och ungdomar betonas beteendeaktivering samt hanteringsstrategier för tankar och känslor.
Målgrupp eller situation
Barn och ungdomar med lindrig till medelsvår depression.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) anger att hälso- och sjukvården bör erbjuda KBT till barn och ungdomar med lindrig till medelsvår depression (prioritet 2). Det starka stödet för KBT stödjer sig huvudsakligen på forskning av manualbaserade behandlingsprogram.
Kompetenskrav
Psykolog eller legitimerad psykoterapeut med relevant psykoterapiinriktning, eller hälso- och sjukvårdspersonal med grundläggande psykoterapiutbildning (tidigare steg-1) med relevant inriktning under kvalificerad handledning.
Sammanfattning
När psykopedagogisk behandling visat sig otillräcklig vid lindrig till medelsvår egentlig depressionsepisod hos barn och ungdomar ska KBT erbjudas. Beteendeaktivering är ett centralt inslag i behandlingen. Sambandet mellan tankar, känslor och beteenden belyses, liksom undvikandets roll i vidmakthållandet av depressionen. Utgångspunkten för behandlingen bör vara en vetenskapligt utvärderad behandlingsmanual men med individuella anpassningar.
Genomförande
I KBT vid lindrig och medelsvår depression hos barn och ungdomar ingår beteendeaktivering för att få kontakt med positiva aspekter av livet, bemötande av negativt tankemönster, och i vissa fall även social färdighetsträning. Behandlingen bygger på personliga mål och värderingar, och behöver skräddarsys efter barnets eller ungdomens förutsättningar.
Om barnet eller ungdomen har en god verbal förmåga kan man ge tips om litteratur att läsa mellan sessionerna.
Beteendeaktivering
Beteendeaktivering inleds med en noggrann kartläggning av aktivitetsnivå och dagliga vanor för att identifiera mönster som bidrar till att vidmakthålla depressionen. Fokus ligger på att gradvis öka deltagandet i positiva och meningsfulla aktiviteter, vilket syftar till att främja välmående och öka engagemanget i vardagen.
Genom att bryta den depressiva spiralen av undvikande och passivitet kan barnet eller ungdomen successivt uppleva fler positiva stunder och färre negativa konsekvenser kopplade till inaktivitet. Indirekt minskar detta även risken för negativa tankar, då ökade positiva erfarenheter kan bidra till en mer gynnsam självbild och ökad livskvalitet.
Medverkan föräldrar/närstående
Samarbetet med barnet eller ungdomen kompletteras regelmässigt med föräldrakontakter som, beroende på behov, inriktas på allt från informationsutbyte till insatser som fokuserar på föräldrarnas bemötande och omhändertagande eller insatser inriktade på barnets trygghet. För barn före pubertet sker behandlingen i större utsträckning via föräldrarna eller andra omsorgspersoner, som tränas i
- aktivt lyssnande, validering
- problemhantering
- hur de kan hjälpa att tona ner uppmärksamhet på misslyckanden
- att uppmuntra till beteendeaktivering och bryta passivitet.
Uppföljning
Uppföljning av behandling av depression och ångestsyndrom hos barn och ungdomar bör alltid göras kontinuerligt på individnivå med hjälp av validerade skattningsskalor. En central intervention i slutet av behandlingar är att formulera en vidmakthållandeplan. Uppföljning och bedömning av kvarvarande symtom och funktionsnivå bör göras i samband med behandlingsavslut, och för tillstånd med risk för återfall kan man behöva följa upp även efter avslutad intervention.
Skattningsinstrument för uppföljning av depression hos barn och ungdomar
Symtom- och funktionsskattningar är olika användbara beroende på barnets ålder och mognadsgrad. Man använder ofta kompletterande föräldraskattningar. Val av skalor görs utifrån den kliniska bilden.
Depression
QIDS-A17 – Quick Inventory of Depressive Symptomatology, Adolescents – 17 items
QIDS-A17 är ett skattningsformulär som avser unga 12–17 år och kan skattas av ungdomar, föräldrar och kliniker. Det innefattar 17 frågor om upplevelser de senaste sju dagarna inom nio kriteriedomäner: sömn, nedstämdhet/irritabilitet, aptit/vikt, koncentration, självbild, döds/självmordstankar, intresse, energi och att känna sig långsam eller rastlös. Formuläret tar alltså hänsyn till att depression hos barn och ungdomar kan ha varierande symtombild, men poängsättningen blir mer komplex.
MADRS-S – Montgomery Åsberg Depression Rating Scale- Self Assessment
MADRS-S är ett självskattningsformulär med nio frågor om depressiva symtom de senaste tre dagarna. MADRS-S är skapad för att vara känsligt för förändring vid behandling för depression hos vuxna men kan också användas av ungdomar.
PHQ-9 – Patient Health Questionnaire – 9 items
PHQ-9 är ett självskattningsformulär med nio frågor som fångar frekvensen av kriterierna för egentlig depression under de två senaste veckorna samt har en fråga om grad av funktionsnedsättning. Den är konstruerad för vuxna men kan också användas av unga från tolv års ålder.
RCADS-depression subskala
Samtidig ångest och depression
RCADS- 47 – Revised Child Anxiety and Depression Scale med 47 frågor
RCADS är en vidareutveckling av Spence ångestskala (SCAS) med tillägg av en delskala för depression. RCADS med 47 frågor och subskalor korresponderar bra mot flera ångestsyndrom i DSM-systemet (social fobi, paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom, separationsångest) och depression. Barnet ska bedöma hur hen känner sig för närvarande och skatta på en fyrgradig skala (0=aldrig, 1=ibland, 2=ofta, 3=alltid). Totalpoäng för 47 frågor är mellan 0–141. RCADS finns i föräldraversioner, RCADS-P. Beroende på individens ålder och mognadsgrad används föräldraskattning och/eller självskattning.
Funktion/hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar
Påverkan på funktion rekommenderas att följas med det/de instrument som är adekvat/a utifrån den kliniska bilden.
CGAS – klinikerskattad Children Global Assessment Scale
CGAS är väl etablerat i Sverige och ett uppföljningsmått i kvalitetsregistret för barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), Qbup. För att skattningen ska vara tillförlitlig krävs att klinikern har specifik utbildning och kalibrerat sin bedömning.
WSAS-Y/P – ungdoms- och/eller föräldraskattad Work and Social Adjustment scale, youth version
WSAS-Y är avsedd för barn och ungdomar 6–19 år och WSAS-P fylls i av föräldrar för att skatta deras barns svårigheter. Respondenten skattar hur mycket upplevda problem påverkar funktion i fem vardagliga områden.
SDQ –Strengths and Difficulties Questionnaire
SDQ består av 25 frågor och finns för flera åldersgrupper. För barn två–fyra år skattas SDQ av föräldrar/lärare. Föräldra- och självskattning finns för barn 4–17 år och barn 11–17 år.
För skattning av hälsorelaterad livskvalitet rekommenderas följande:
KIDSCREEN-10
Ett kort index med 10 frågor som mäter allmän hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar.
Material
Riktlinje för depression (2024), SF BUP (pdf, ny flik)
Depression och nedstämdhet hos barn och unga 6-17 år, Kunskapsstöd för vårdgivare
Vidmakthållandeplan, formulär för utskrift till individen (pdf, ny flik)
CGAS, mini-guide och webbutbildning, BUP
KIDSCREEN-10, information och formulär
MADRS-S, information och formulär, Nationell Patientenkät
PHQ-9, information och formulär, Nationell Patientenkät
QIDS-A17, information och formulär, SF BUP (pdf, ny flik)
RCADS, information, Kompetenscentrum Psykisk Hälsa
SDQ, information och formulär, Kompetenscentrum Psykisk Hälsa
WSAS-Y och WSAS-P, formulär, Rucklab (pdf, ny flik)