Kognitiv beteendeterapi (KBT) vid social ångest hos barn och ungdomar

Remissversion: Depression och ångestsyndrom (2025)

Behandling och stöd

Kognitiv beteendeterapi (KBT) vid social ångest hos barn och ungdomar

Kognitiv beteendeterapi (KBT) vid social ångest hos barn och ungdomar syftar till att ge individen strategier för att hantera ångest och minska undvikande. Behandlingen kan ges enskilt och i grupp.

Målgrupp eller situation

Barn och ungdomar med ställd diagnos social ångest.

Kunskapsläge

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) anger att hälso- och sjukvården bör erbjuda KBT  till barn och ungdomar med social ångest (prioritet 3). Det starka stödet för KBT stödjer sig huvudsakligen på forskning av manualbaserade behandlingsprogram.

Kompetenskrav

Legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut med relevant psykoterapiinriktning, eller hälso- och sjukvårdspersonal med grundläggande psykoterapiutbildning (tidigare steg-1) med relevant inriktning under kvalificerad handledning.

Sammanfattning

När enbart psykopedagogisk behandling inte har gett tillräcklig effekt ska KBT erbjudas vid social ångest hos barn och ungdomar.

Fokus i behandlingen är på gradvis exponering och att motarbeta säkerhets- eller undvikandebeteenden. Behandlingens innehåll  behöver anpassas till barnets eller ungdomens utvecklingsnivå och kognitiva förmåga. Skolan och vårdnadshavare bör även vara  delaktiga. Utgångspunkten för behandlingen bör vara en vetenskapligt utvärderad behandlingsmanual.

Genomförande

KBT-behandling kan ges individuellt eller i grupp med olika grad av föräldrainvolvering. Vid social ångest kan behandlingen även erbjudas som internetförmedlad KBT (IKBT), vilket innebär modulbaserad behandling med stöd via video och/eller chatt. Behandlingsinterventioner anpassas efter individens symtombild.

Behandling vid social ångest fokuserar på  gradvis exponering för sociala situationer utan att barnet eller ungdomen använder sig av säkerhets- eller undvikandebeteenden. 

Centrala komponenter i behandlingen är

  • exponering in vivo 
  • kognitiv omstrukturering
  • social färdighetsträning 
  • problemlösning.

Vid kognitiv omstrukturering bör man ta hänsyn till barnets eller ungdomens utvecklingsnivå och kognitiva förmåga. Skolan bör även involveras  i behandlingen.

Grad av medverkan av föräldrar/omsorgspersoner anpassas efter barnets eller ungdomens ålder, mognadsgrad och specifika problembild. Föräldrarna/omsorgspersonerna kan  hjälpa barnet eller ungdomen att göra hemuppgifter och stötta i exponering. Föräldrarna kan behöva stöd i att 

  • inte själva bidra till att vidmakthålla barnets eller ungdomens ångest genom försäkring eller undvikandebeteenden
  • modellera ett tryggt förhållningssätt i sociala situationer.

För barn och ungdomar med ångestsyndrom är till exempel samsjuklighet, komplexa tillstånd eller tidigare behandlingsförsök utan fullgott resultat vanligt förekommande. Om symtomlindring inte uppnås med KBT efter åtta–tio veckor ska läkemedelsbehandling övervägas. Vid medelsvåra till svåra ångestsyndrom med uttalad funktionsnedsättning och högt lidande hos barnet eller ungdomen kan man för att få snabb lindring också inleda behandlingen med kombinationen KBT och läkemedel.

Uppföljning

Uppföljning av behandling vid depression och ångestsyndrom hos barn och ungdomar bör alltid göras kontinuerligt på individnivå med hjälp av validerade skattningsskalor. En central intervention i slutet av behandlingar är att formulera en vidmakthållandeplan. Uppföljning och bedömning av kvarvarande symtom och funktionsnivå bör göras i samband med behandlingsavslut, och för tillstånd med risk för återfall kan man behöva följa upp även efter avslutad intervention.

Symtom- och funktionsskattningar är olika användbara beroende på barnets eller ungdomens ålder och mognadsgrad. Man använder ofta kompletterande föräldraskattningar. Val av skalor görs utifrån den kliniska bilden.

Följande symtomskattningsskalor rekommenderas vid social ångest:

SPIN – Social Phobia Inventory
SPIN innefattar 17 frågor kring upplevelser senaste veckan i domänerna social rädsla, undvikande och fysiologisk arousal. Totalpoängen är 0–68. Den är konstruerad för vuxna men kan även användas av tonåringar. 

RCADS med RCADS-socialångest subskala

Samtidig social ångest och depression

RCADS-47 – Revised Child Anxiety and Depression Scale med 47 frågor
RCADS är en vidareutveckling av Spence ångestskala (SCAS) med tillägg av en delskala för depression. RCADS med 47 frågor och subskalor korresponderar bra mot flera ångestsyndrom i DSM-systemet (social fobi, paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom, separationsångest) och depression. Barnet eller ungdomen ska bedöma hur hen känner sig för närvarande och skatta på en fyrgradig skala (0=aldrig, 1=ibland, 2=ofta, 3=alltid). Totalpoäng för 47 frågor är mellan 0–141. RCADS finns i föräldraversioner, RCADS-P. Beroende på individens ålder och mognadsgrad används föräldraskattning och/eller självskattning.

Påverkan på funktion rekommenderas följas med det/de instrument som är adekvata utifrån den kliniska bilden.

CGAS – klinikerskattad Children Global Assessment Scale
CGAS är väl etablerat i Sverige och ett  uppföljningsmått i kvalitetsregistret för barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), Qbup. För att skattningen ska vara tillförlitlig krävs att klinikern har specifik utbildning och kalibrerat sin bedömning. 

WSAS-Y/P – ungdoms- och/eller föräldraskattad Work and Social Adjustment scale, youth version
WSAS-Y är avsedd för barn och ungdomar 6–19. WSAS-P fylls i av föräldrar för att skatta deras barns svårigheter. Respondenten skattar hur mycket upplevda problem påverkar funktion i 5 vardagliga områden.  

SDQ – Strengths and Difficulties Questionnaire
SDQ består av 25 frågor och finns för flera åldersgrupper. För barn två–fyra år skattas SDQ av föräldrar/lärare. Föräldra- och självskattning finns för barn 4–17 år och barn 11–17 år. 

För skattning av hälsorelaterad livskvalitet rekommenderas följande:

KIDSCREEN-10
Ett kort index med tio frågor som mäter allmän hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar.

Material

Riktlinjer för ångest- och tvångssyndrom, Svenska föreningen för barn- och ungdomspsykiatri

Vidmakthållandeplan, formulär för utskrift till individen  (pdf, ny flik)

CGAS, mini-guide och webbutbildning, BUP 

KIDSCREEN-10, information och formulär

RCADS, information, Kompetenscentrum Psykisk Hälsa

SDQ, information och formulär, Kompetenscentrum Psykisk Hälsa

SPIN (pdf, ny flik)

WSAS-Y och WSAS-P, formulär, Rucklab (pdf, ny flik)

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Ungdomsmottagning, Mariamottagning
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Kurator | Socionom, Psykoterapeut
  • Typ av behandling/stöd: Planering | Handläggning (inkl. myndighetsutövning) | Samordning, Psykologisk behandling
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår
  • Tillstånd: Social ångest