Behandling vid selektiv mutism hos barn och ungdomar

Remissversion: Depression och ångestsyndrom (2025)

Behandling och stöd

Behandling vid selektiv mutism hos barn och ungdomar

Det finns effektiv behandling vid selektiv mutism hos barn och ungdomar. Tidig upptäckt och snabb tillgång till bedömning och behandling är av betydelse för tillståndets prognos.

Målgrupp eller situation

Barn och ungdomar med selektiv mutism.

Kunskapsläge

Enligt riktlinjer för ångest- och tvångssyndrom från Svensk barn- och ungdomspsykiatrisk förening (SFBUP) och läkemedelsverket ska barn och ungdomar med selektiv mutism erbjudas insatser för behandling, såsom psykopedagogisk behandling och KBT,.

Kompetenskrav

Hälso- och sjukvårdspersonal enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Behandling vid selektiv mutism hos barn och ungdomar inleds vanligtvis med psykopedagogisk behandling. Vid behov kan kognitiv beteendeterapi (KBT) prövas. Målet med behandlingsinsatserna är att barnet eller ungdomen ska nå psykosocial funktion på en nivå förväntad för deras ålder och kognitiva förutsättningar, få en god livskvalitet och lära sig att hantera symtom på egen hand.

Genomförande

Behandlingsinsatserna bör planeras utifrån tillståndets svårighetsgrad, barnets eller ungdomens ålder och de psykosociala faktorer som bedöms vara av betydelse. Graden av delaktighet från föräldrar eller andra omsorgspersoner anpassas efter barnets eller ungdomens specifika problembild och förutsättningar. Behov av samverkan med förskola/skola ska övervägas.

Psykopedagogisk behandling är vanligtvis första steget vid behandling av barn och ungdomar med selektiv mutism, och beroende på tillståndets svårighetsgrad och påverkan på funktion läggs annan behandling till, såsom KBT. Behandlingen kan även inledas med KBT eftersom den inledande delen i behandlingen består av psykoedukation. Det finns idag inte något läkemedel i Sverige som är godkänt av Läkemedelsverket för behandling av selektiv mutism hos barn. Läkemedelsbehandling för kortsiktig ångestlindring, i synnerhet behovsmedicinering, bör undvikas.

Psykopedagogisk behandling (PB) bör erbjudas under cirka fyra veckor. Behandlingen syftar till att ge barn eller ungdomar och föräldrar kunskap om sjukdomstillståndet och strategier att hantera symtom. I behandlingen anpassas antalet sessioner efter barnets eller ungdomens och familjens behov. Vid svårare sjukdomstillstånd bör den psykopedagogiska behandlingen begränsas eller komma in senare i processen för att inte fördröja andra adekvata behandlingsinsatser. Vid utebliven/otillräcklig effekt genomförs en förnyad bedömning och eventuellt byte av behandlingsstrategi.

KBT-behandling kan ges individuellt eller i grupp, med olika grad av föräldrainvolvering. Vid ångestsyndrom kan behandlingen även erbjudas som internetförmedlad KBT (IKBT), med stöd via video och/eller chatt. Behandlingsinterventioner anpassas efter individens symtombild.

För yngre barn, tre–sex år, med selektiv mutism sker behandlingen i första hand genom handledning och stöd till föräldrar och förskolepersonal. Detta gäller också för barn som är äldre än sju år. Om dessa behandlingsinsatser inte räcker finns det behov av en strukturerad behandling som bygger på familjeinriktade insatser med beteendeinriktade interventioner. En del i behandlingen är defokuserad kommunikation med ett defokuserat bemötande. Defokuserat bemötande vid selektiv mutism är en strategi som används för att minska trycket på barnet att prata. I behandlingen ingår även exponering, vilket innebär att barnet får  träna stegvis på att prata.

Uppföljning

Uppföljning av behandling vid depression och ångestsyndrom hos barn och ungdomar bör alltid göras kontinuerligt på individnivå med hjälp av validerade skattningsskalor. En central intervention i slutet av behandlingar är att formulera en vidmakthållandeplan. Uppföljning och bedömning av kvarvarande symtom och funktionsnivå bör göras i samband med behandlingsavslut, och för tillstånd med risk för återfall kan man behöva följa upp även efter avslutad intervention.

Symtom- och funktionsskattningar är olika användbara beroende på barnets eller ungdomens ålder och mognadsgrad. Man använder ofta kompletterande föräldraskattningar. Val av skalor görs utifrån den kliniska bilden.

Följande symtomskattningsskalor rekommenderas vid selektiv mutism:

SMQ – Selektiv mutism frågeformulär
SMQ är en föräldraskattning som innehåller 17 frågor om hur barnet pratar och sex frågor om hur det påverkar livet. 

SSQ – Selektiv mutism i skolan frågeformulär
SSQ är en lärarskattning med tio frågor om hur barnet pratar. 

Samtidig selektiv mutism och depression

RCADS-47 – Revised Child Anxiety and Depression Scale med 47 frågor
RCADS är en vidareutveckling av Spence ångestskala (SCAS) med tillägg av en delskala för depression. RCADS med 47 frågor och subskalor korresponderar bra mot flera ångestsyndrom i DSM-systemet (social fobi, paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom, separationsångest) och depression. Barnet eller ungdomen ska bedöma hur hen känner sig för närvarande och skatta på en fyrgradig skala (0=aldrig, 1=ibland, 2=ofta, 3=alltid). Totalpoäng för 47 frågor är mellan 0–141. RCADS finns i föräldraversioner, RCADS-P. Beroende på individens ålder och mognadsgrad används föräldraskattning och/eller självskattning.

Påverkan på funktion rekommenderas att följas med det/de instrument som är adekvat/a utifrån den kliniska bilden.

CGAS – klinikerskattad Children Global Assessment Scale
CGAS är väl etablerat i Sverige och ett uppföljningsmått i kvalitetsregistret för barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), Qbup. För att skattningen ska vara tillförlitlig krävs att klinikern har specifik utbildning och kalibrerat sin bedömning. 

WSAS-Y/P – ungdoms- och/eller föräldraskattad Work and Social Adjustment scale, youth version
WSAS-Y är avsedd för barn och ungdomar 6–19 år. WSAS-P fylls i av föräldrar för att skatta deras barns svårigheter. Respondenten skattar hur mycket upplevda problem påverkar funktion i fem vardagliga områden.

SDQ – Strengths and Difficulties Questionnaire
SDQ består av 25 frågor och finns för flera åldersgrupper och på flera olika språk. För barn två–fyra år skattas SDQ av föräldrar/lärare. Föräldra- och självskattning finns för barn och ungdomar 4–17 år och barn och ungdomar 11–17 år.

För skattning av hälsorelaterad livskvalitet rekommenderas följande:

KIDSCREEN-10
Ett kort index med tio frågor som mäter allmän hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar.

Material

Riktlinjer för ångest- och tvångssyndrom, Svenska föreningen för barn- och ungdomspsykiatri

Vidmakthållandeplan, formulär för utskrift till individen (pdf, ny flik)

CGAS, mini-guide och webbutbildning, Barn- och ungdomspsykiatri 

KIDSCREEN-10, information och formulär

RCADS, information, Kompetenscentrum psykisk ohälsa

SDQ, information och formulär, Kompetenscentrum psykisk ohälsa

SMQ, information och formulär (pdf, ny flik)

SSQ, information och formulär

WSAS-Y och WSAS-P, formulär, Rucklab (pdf, ny flik)

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Ungdomsmottagning, Mariamottagning
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Logoped, Kurator | Socionom, Psykoterapeut, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare
  • Typ av behandling/stöd: Psykoedukation med eller utan övningsmoment, Anpassning | Hjälpmedel, Psykologisk behandling, Läkemedelsbehandling
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)
  • Tillstånd: Selektiv mutism