Studenthälsan

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Tidiga tecken och tidig upptäckt

Studenthälsan

Vid tecken på autism vid högre studier kan studenthälsan erbjuda stöd.

Målgrupp eller situation

Individer som söker studenthälsan på grund av svårigheter att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla eller som i samband med annan sökorsak visar tecken på sådana svårigheter.

Kunskapsläge

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att insatser erbjuds efter behov så snart som möjligt till individer med svårigheter som kan bero på en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (prioritet 3). När det finns en misstanke om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning bör utredning erbjudas (prioritet 1).

Kompetenskrav

Enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Studenthälsan kan uppmärksamma problem som kan vara relaterade till autism och vägleda kring fortsatt utredning och stöd.

Genomförande

Tiden som ung vuxen och student medför successivt ökade krav på självständighet och egen initiativförmåga. För många unga minskar vuxenstöd och invanda strukturer. Tecken på autism kan i vissa fall bli märkbara först i denna period av livet. Studenthälsan kan utforska svårigheterna genom samtal och grundläggande kartläggning.

De ökade kraven på exekutiva funktioner vid högre studier medför problem för många med autism trots goda intellektuella förmågor. Det kan yttra sig som svårigheter med

  • att förstå och omsätta instruktioner 
  • att sortera ut och förmedla relevant information
  • att självständigt organisera och planera studierna, avsätta tid och klara deadlines
  • att samarbeta i grupparbeten
  • den fysiska miljön, till exempel intryckskänslighet eller att orientera sig och hitta rätt.
Andra svårigheter med indirekt koppling till autism

Svårigheter att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibel uppmärksammas ibland på grund av problem som indirekt kan hänga samman med autism.

Det kan till exempel vara

  • sviktande studieresultat med svårigheter att fullfölja studieplan
  • svårigheter att hantera tentamenssituationer eller arbete under tidspress
  • svårigheter att reglera dygnsrytm och rutiner för sömn, kost och fysisk aktivitet
  • riskfylld alkohol- och droganvändning
  • riskfyllt sexuellt beteende
  • psykiska besvär med symtom som t.ex. ångest, depression, stress och utmattning
  • svårigheter med den dagliga livsföringen, inklusive förflyttningar och transporter, och att sköta hushåll och ekonomi.
Stöd från studenthälsan

Studenter med autism har precis som andra studenter möjlighet till stöd från studenthälsan. Utöver individuellt stöd kan studenten erbjudas deltagande i olika grupper, som prokrastineringsgrupp eller stresshanteringsgrupp.

Pedagogiskt stöd och anpassningar

Studenter med funktionsnedsättning som upplever hinder i studiesituationen eller i studiemiljön kan få pedagogiskt stöd. Vid stark misstanke om autism eller diagnostiserad autism kan studenthälsan hjälpa till med ett intyg för att studenten ska få pedagogiskt stöd.

Pedagogiska stödinsatser kan till exempel innefatta förlängd tentamenstid, anteckningsstöd, anpassad litteratur, mentor, extra handledning eller anpassning av arbete i grupp.

Hänvisning till sjukvården

Vid behov av ytterligare insatser kan studenthälsan hänvisa till sjukvården för kartläggning och utredning.

Vid alla universitet och högskolor finns särskilda kontaktpersoner och samordnare för de studenter som har en funktionsnedsättning som kan påverka studierna. Deras uppdrag går ut på att samordna studentens behov, lärarnas arbetssätt och det pedagogiska stöd som finns. Målet är att hitta en lösning som gör det möjligt att genomföra studierna.

Material

Studera med funktionsnedsättning, Universitets- och högskolerådet

Tillgänglig lärmiljö för vuxna med autism, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Stöd och anpassningar universitet, JobbaFrisk NPF

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Psykiatrisk heldygnsvård, Psykiatrisk akutvård, Habilitering, Somatisk öppenvård, Somatisk heldygnsvård, Somatisk akutvård, Tandvård, Kommunal hälso- och sjukvård, Individ- och familjeomsorg, Funktionshinderomsorg | Socialpsykiatri, Äldreomsorg, Förskola | Pedagogisk omsorg, Skola | Elevhälsa, Familjecentral, Ungdomsmottagning, Mariamottagning
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Undersköterska | Behandlingsassistent | Skötare, Vårdbiträde, Logoped, Dietist, Fysioterapeut, Arbetsterapeut, Kurator | Socionom, Psykoterapeut, Socialsekreterare | Biståndshandläggare, Personal i boende, daglig verksamhet och korttidsverksamhet | Personlig assistent | Boendestödjare, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Tandvårdsyrke, Ledning | Administration, God man | Förvaltare
  • Typ av behandling/stöd: Stöd för studier, arbete och sysselsättning (inkl. rehabilitering)
  • Åldersgrupp: Vuxna (18-64 år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår