Remissversion: Autism
Lagar och regler
Funktionsrättskonventionen
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Målgrupp eller situation
Alla verksamheter som möter individer med funktionsnedsättningar.
Sammanfattning
Konventionen säkerställer att individer med funktionsnedsättning har samma mänskliga rättigheter som andra i samhället. Stödet till enskilda individer och samhället i stort ska utformas så att individerna kan leva som andra.
2017 antog riksdagen ett nytt nationellt mål för funktionshinderspolitiken. Målet är att, med konventionen som utgångspunkt, uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för individer med funktionsnedsättning i ett samhälle med mångfald som grund. Sedan 2009 är Sverige juridiskt bunden av konventionen och svensk lagstiftning ska harmonisera med och tolkas utifrån rättigheterna i konventionen.
Genomförande
Konventionen ska beaktas i alla delar av samhället för att individer med autism ska ha ett gott liv på lika villkor som andra. Konventionen innehåller 25 rättighetsartiklar och 8 vägledande principer. Principerna genomsyrar hela konventionen och bör läsas tillsammans med de olika rättighetsartiklarna i konventionen.
Principerna är
- respekt för inneboende värde, individuellt självbestämmande, innefattande frihet att göra egna val samt enskilda personers oberoende
- icke-diskriminering
- fullständigt och faktiskt deltagande i samhället
- respekt för olikheter och accepterande av personer med funktionsnedsättning som en del av den mänskliga mångfalden och mänskligheten
- lika möjligheter
- tillgänglighet
- jämställdhet mellan kvinnor och män
- respekt för den fortlöpande utvecklingen av förmågorna hos barn med funktionsnedsättning och respekt för funktionshindrade barns rätt att bevara sin identitet.
Insatser från hälso- och sjukvården, socialtjänsten och skolan ska ges med utgångspunkt i konventionens vägledande principer.
Stöd för att tillämpa funktionsrättskonventionen
Att tillämpa konventionen innebär bland annat att individen ges förutsättningar till självbestämmande, självständighet och delaktighet. De sammanhang som individen befinner sig i ska vara tillgängliga och anpassade utifrån individens behov.
Självbestämmande
Självbestämmande för individen innebär att
- individen har frihet att göra egna val
- individens behov, önskemål och intressen står i fokus
- individen kan uttrycka sin vilja.
Rätt att leva självständigt och att delta i samhället
Att leva självständigt och delta i samhället innebär att individen har
- tillgång till utbildning, arbete, kultur och samhällsservice
- tillgång till inkluderande miljöer i skolan, på arbetsplatsen och i samhället
- möjlighet att kunna välja var och med vem man vill bo
- tillgång till stöd som utgår från egna behov och önskemål.
Tillgänglighet
Tillgänglighet för individen innebär att
- utbildning, arbete, vårdmiljöer, kultur och fritid är anpassade utifrån individens behov
- information och digital teknik är begriplig, t.ex. genom att man använder ett tydligt språk och visuella hjälpmedel
- individen ges stöd för att uttrycka sin åsikt och erbjuds kommunikationsstöd vid behov, som bildstöd, tecken eller andra hjälpmedel.
Material
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, Regeringen
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, Kunskapsguiden
Webbutbildning: Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, Socialstyrelsen