Funktionsrättskonventionen

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Lagar och regler

Funktionsrättskonventionen

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Målgrupp eller situation

Alla verksamheter som möter individer med funktionsnedsättningar.

Sammanfattning

Konventionen säkerställer att individer med funktionsnedsättning har samma mänskliga rättigheter som andra i samhället. Stödet till enskilda individer och samhället i stort ska utformas så att individerna kan leva som andra. 

2017 antog riksdagen ett nytt nationellt mål för funktionshinderspolitiken. Målet är att, med konventionen som utgångspunkt, uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för individer med funktionsnedsättning i ett samhälle med mångfald som grund. Sedan 2009 är Sverige juridiskt bunden av konventionen och svensk lagstiftning ska harmonisera med och tolkas utifrån rättigheterna i konventionen.

Genomförande

Konventionen ska beaktas i alla delar av samhället för att individer med autism ska ha ett gott liv på lika villkor som andra. Konventionen innehåller 25 rättighetsartiklar och 8 vägledande principer. Principerna genomsyrar hela konventionen och bör läsas tillsammans med de olika rättighetsartiklarna i konventionen. 

Principerna är

  • respekt för inneboende värde, individuellt självbestämmande, innefattande frihet att göra egna val samt enskilda personers oberoende
  • icke-diskriminering
  • fullständigt och faktiskt deltagande i samhället
  • respekt för olikheter och accepterande av personer med funktionsnedsättning som en del av den mänskliga mångfalden och mänskligheten
  • lika möjligheter
  • tillgänglighet
  • jämställdhet mellan kvinnor och män
  • respekt för den fortlöpande utvecklingen av förmågorna hos barn med funktionsnedsättning och respekt för funktionshindrade barns rätt att bevara sin identitet.

Insatser från hälso- och sjukvården, socialtjänsten och skolan ska ges med utgångspunkt i konventionens vägledande principer.

Att tillämpa konventionen innebär bland annat att individen ges förutsättningar till självbestämmande, självständighet och delaktighet. De sammanhang som individen befinner sig i ska vara tillgängliga och anpassade utifrån individens behov. 

Självbestämmande 

Självbestämmande för individen innebär att 

  • individen har frihet att göra egna val 
  • individens behov, önskemål och intressen står i fokus
  • individen kan uttrycka sin vilja.
Rätt att leva självständigt och att delta i samhället

Att leva självständigt och delta i samhället innebär att individen har 

  • tillgång till utbildning, arbete, kultur och samhällsservice
  • tillgång till inkluderande miljöer i skolan, på arbetsplatsen och i samhället
  • möjlighet att kunna välja var och med vem man vill bo
  • tillgång till stöd som utgår från egna behov och önskemål.
Tillgänglighet 

Tillgänglighet för individen innebär att 

  • utbildning, arbete, vårdmiljöer, kultur och fritid är anpassade utifrån individens behov
  • information och digital teknik är begriplig, t.ex. genom att man använder ett tydligt språk och visuella hjälpmedel
  • individen ges stöd för att uttrycka sin åsikt och erbjuds kommunikationsstöd vid behov, som bildstöd, tecken eller andra hjälpmedel.

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Psykiatrisk heldygnsvård, Psykiatrisk akutvård, Habilitering, Somatisk öppenvård, Somatisk heldygnsvård, Somatisk akutvård, Tandvård, Kommunal hälso- och sjukvård, Förskola | Pedagogisk omsorg, Skola | Elevhälsa, Familjecentral, Ungdomsmottagning, Mariamottagning, Individ- och familjeomsorg, Funktionshinderomsorg | Socialpsykiatri, Äldreomsorg
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Undersköterska | Behandlingsassistent | Skötare, Vårdbiträde, Logoped, Dietist, Fysioterapeut, Arbetsterapeut, Kurator | Socionom, Psykoterapeut, Socialsekreterare | Biståndshandläggare, Personal i boende, daglig verksamhet och korttidsverksamhet | Personlig assistent | Boendestödjare, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Tandvårdsyrke, Ledning | Administration, God man | Förvaltare
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Planering | Handläggning (inkl. myndighetsutövning) | Samordning, Psykoedukation med eller utan övningsmoment, Anpassning | Hjälpmedel, Omsorg | Omvårdnad, Psykosociala insatser, Psykologisk behandling, Läkemedelsbehandling, Medicinteknisk behandling, Hälsofrämjande insatser, Familj- och närståendestöd, Stöd i boende | Boendestöd, Stöd för studier, arbete och sysselsättning (inkl. rehabilitering), Ekonomiskt bistånd, Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år), Vuxna (18-64 år), Äldre (65- år)