Remissversion: Autism
Kommunikation och delaktighet
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) innebär olika kommunikationssätt och metoder som ett alternativ och/eller komplement till tal.
Målgrupp eller situation
Individer som har behov av stöd i kommunikationen i sin vardag, inklusive i kontakten med hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att individer med autism erbjuds kommunikativt stöd (prioritet 2).
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är ett samlingsnamn för olika kommunikationssätt och metoder som stödjer kommunikation mellan individer. AKK kan användas tillsammans med talat språk eller helt ersätta talat språk.
Rätten till kommunikation utifrån individens förutsättningar finns framskriven i både lagar och konventioner som berör individer med funktionsnedsättning.
För att kunna kommunicera krävs att
- individer med behov av stöd i sin kommunikation erbjuds ett eller flera kommunikationssätt som passar individens förutsättningar
- individen får tillgång till AKK i de sammanhang som hen befinner sig i
- personer som möter och kommunicerar med individen förstår och använder de AKK som individen använder.
Genomförande
Individen behöver ges möjlighet att förstå och uttrycka sig i alla situationer som hen befinner sig i. Det kan innebära flera kommunikationssätt i olika situationer, så kallad multimodal kommunikation.
Exempel på vanliga AKK:
- Samtalskartor
- Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK)
- Picture Exchange Communication System (PECS)
- Digitala kommunikationshjälpmedel.
För att individen och omgivningen ska få lära sig det eller de AKK som passar kan en logoped behöva göra en utredning och ge handledning i kommunikativt stöd.
Samtalskartor
Samtalskartor, som också kan kallas kommunikationskartor eller pekkartor, innehåller bilder eller foton och kan användas till att pekprata om olika samtalsämnen eller aktiviteter. Det innebär att omgivningen och ibland även individen pekar på bilderna samtidigt som man pratar. Alla i samtalet kan peka på samtalskartan för att förstärka och tydliggöra kommunikationen.
Samtalskartor kan
- underlätta förståelse och/eller hjälpa individen att uttrycka sig
- ge förslag på vad individen kan prata om i en viss situation
- stimulera till samtal som inte handlar om här och nu.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK)
TAKK innebär att kommunikationspartnern tecknar de viktigaste orden samtidigt som hen pratar. Individen kan använda tecken med eller utan tal.
Närstående och personal behöver lära sig tecken, till exempel genom utbildning i grupp och/eller appar. Inom många regioner erbjuds utbildning för närstående och personal till en individ som behöver TAKK. Utbildningen innehåller information om kommunikation och ger ett teckenordförråd.
Picture Exchange Communication System (PECS)
För individer som lär sig grunderna i att kommunicera används ofta PECS. Metoden innebär att individen kommunicerar med hjälp av föremål, foton, tecknade bilder eller en kommunikationsplatta.
Individen kan använda PECS på olika sätt beroende på kommunikativ förmåga och hur långt man har kommit i användandet av metoden.
För att individen ska lära sig kommunikationssättet och kunna använda det på ett meningsfullt sätt utifrån sina förutsättningar övar man på att individen ska kunna
- överlämna en bild för att begära något
- använda bilder med olika personer och i flera olika vardagssammanhang
- skilja på olika bilder
- använda bilder för att bygga meningar, ställa frågor och kommentera.
För att individen ska kunna kommunicera i vardagen behöver hen ha tillgång till bilderna och få möjlighet att kommunicera i olika situationer.
Bilderna behöver stämma överens, och uppdateras, med de vardagssituationer och aktiviteter som individen befinner sig i.
När man introducerar PECS behöver närstående och personal handledning i hur de kan öva kommunikationssättet tillsammans med individen.
Digitala kommunikationshjälpmedel
Många AKK kan man även ha i en surfplatta, dator eller smartphone. Fördelar med ett digitalt hjälpmedel är att det är lätt att lägga till nya bilder utifrån situation och behov och att hjälpmedlet också kan läsa upp det som kommuniceras.
Det finns många olika kommunikationshjälpmedel och på hjälpmedelscentralen kan man få hjälp att hitta rätt kommunikationshjälpmedel. Hjälpmedelssortimentet varierar mellan regioner.
Material
AKK som kommunikationsstöd, Socialstyrelsen utbildning
Appar för att lära tecken TAKK, Habilitering och Hälsa, Region Stockholm
Bildstöd, Västra Götalandsregionen
Material att ladda ner, Infoteket om funktionshinder
Samtalskartor, AKKtiv
Alternativ och kompletterande kommunikation, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)