Utredning av orsaker till skolfrånvaro

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Kartläggning och utredning

Utredning av orsaker till skolfrånvaro

Vid återkommande eller längre frånvaro från grundskolan eller anpassad grundskola ska skolan inleda en utredning för att förstå orsakerna till frånvaron.

Målgrupp eller situation

Elever med skolfrånvaro.

Kunskapsläge

Enligt en forskningsöversikt från Ifous finns orsaker till frånvaro ofta inom flera områden: i skolan, i hemmet, socialt och i sårbarhet hos eleven. En utredning bör inkludera elevens hela sammanhang och situation.

Kompetenskrav

Enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Vid upprepad eller längre skolfrånvaro ska skolan inleda en frånvaroutredning. Utredningen syftar till att skapa förståelse för vilka utlösande och vidmakthållande faktorer som bidrar till frånvaron och vilket behov av stöd som finns. Utredningen ska ligga till grund för beslut om vilka insatser som ska genomföras. 

Ett bra samarbete mellan skolan, eleven och vårdnadshavare är en förutsättning för att kunna genomföra en bra utredning.

Genomförande

Upprepad eller längre skolfrånvaro beror nästan alltid på flera faktorer och de berör vanligtvis flera områden. En utredning av orsaker till frånvaro ska göras skyndsamt och bör belysa faktorer relaterade till skola, hem, kamrater och sårbarhet hos eleven. Utredningen ska kartlägga både utlösande och vidmakthållande faktorer, men också vad som kan bidra till att främja närvaron för den enskilda eleven. 

När en frånvaroutredning inleds ska huvudmannen informeras. Om eleven går i skola i en annan kommun än hemkommunen ska även hemkommunen informeras.

Andra utredningar som kan behöva göras

Som en del i frånvaroutredningen bör man kartlägga om det finns faktorer i lärmiljön som bidrar till att utlösa eller vidmakthålla frånvaron. Om det inte redan gjorts bör man överväga att utreda elevens behov av särskilt stöd. 

Vid omfattande skolfrånvaro ska man alltid ta ställning till om det finns skäl att göra en orosanmälan. När en elev har omfattande skolfrånvaro behöver skolan och socialtjänsten samverka för att ge stöd till eleven och vårdnadshavaren.

Kartlägg om eleven ofta eller alltid är frånvarande 

  • i ett eller flera ämnen
  • på vissa lärares lektioner
  • när lektionerna hålls i ett visst klassrum
  • i en viss gruppkonstellation 
  • vissa veckodagar 
  • vissa tidpunkter på dagen
  • vid vissa situationer, t.ex. provtillfällen och/eller presentationer 
  • vid schemabrytande aktiviteter, t.ex. temadagar, teaterbesök, friluftsdagar, idrottsdagar, avslutningar och/eller samlingar i aula.

Frånvarons funktion bör kartläggas genom samtal med eleven och vårdnadshavare. När man förstår varför eleven är frånvarande kan man ringa in vilket stöd eleven behöver. Frånvaron kan handla om att eleven 

  • undviker obehagliga sociala situationer och/eller bedömningssituationer 
  • undviker situationer i skolan som framkallar negativa känslor 
  • söker sig till miljöer utanför skolan som framkallar positiva känslor
  • är orolig för en närstående.

En utredning bör kartlägga både utlösande och vidmakthållande faktorer i skolan, i hemmet och socialt.

Skolan

Undersök om 

  • skolsituationen är anpassad efter elevens förmågor, behov och eventuell funktionsnedsättning
  • eleven är utsatt eller utsätter andra för mobbning eller kränkningar 
  • eleven har kamrater och är en del av ett socialt sammanhang
  • eleven får det stöd som behövs för att nå målen
  • eleven har bra relationer till pedagoger och andra vuxna på skolan 
  • det finns andra utlösande faktorer i skolan
  • det finns andra vidmakthållande faktorer i skolan.
Hemmet

Undersök om 

  • omständigheter i hemmet gör det svårt för eleven att vara hemifrån, komma iväg till och/eller stanna kvar i skolan
  • vägen till och/eller från skolan medför svårigheter
  • eleven får det stöd den hen behöver från vårdnadshavare 
  • eleven sover och äter tillräckligt.
Socialt

Undersök om

  • eleven umgås med andra elever med frånvaroproblematik 
  • eleven är en del av ett sammanhang där normbrytande beteende och kriminalitet förekommer 
  • eleven har fritidsintressen som konkurrerar med skolan.

Uppföljning

Utredningens resultat används för att tillsammans med elev, vårdnadshavare och skola planera och genomföra det stöd som eleven behöver för ökad närvaro. Om insatserna inte leder till önskad effekt eller om situationen för eleven förändras, så bör man göra en ny eller fördjupad utredning av orsaker till frånvaron.

Material

Att utreda närvaroproblem i skolan, en sammanfattning av forskning och praktisk vägledning, Ifous rapportserie 2020:3

Kartläggningsmaterial relevant i mötet med elever som har svårt att navigera i skolan: 
Lotsens navigeringshjälp, Skolkompassen (pdf, ny flik)

Kartläggningsmaterial som kan användas för att hitta bakomliggande orsaker till bland annat skolfrånvaro:
SEP Skola – Elev – Plan (pdf, ny flik) 

Checklista vanliga stressorer 

Skollagen 2010:800 kap 7:19 a, Riksdagen 

Märkning

  • Utförare: Skola | Elevhälsa, Förskola | Pedagogisk omsorg
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Kurator | Socionom, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Ledning | Administration
  • Typ av behandling/stöd: Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)