Utreda elevers behov av särskilt stöd

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Kartläggning och utredning

Utreda elevers behov av särskilt stöd

När extra anpassningar inte räcker till ska skolan skyndsamt utreda om eleven är i behov av särskilt stöd.

Målgrupp eller situation

Elever som trots extra anpassningar riskerar att inte nå målen för sin utbildning.

Kunskapsläge

Särskilt stöd regleras i skollagens 3:e kapitel. Stöd för genomförande finns i allmänna råd och kommentarsmaterial från Skolverket samt i material från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).

Kompetenskrav

Pedagogisk kompetens är en förutsättning, men beroende på frågeställning kan den behöva kompletteras med till exempel specialpedagogisk, psykologisk, psykosocial eller medicinsk kompetens. Den som ansvarar för utredningen avgör vilka kompetenser som behövs.

Sammanfattning

Om en elev trots extra anpassningar riskerar att inte nå de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas för utbildningen, ska en utredning om särskilt stöd inledas skyndsamt. Rektor är ansvarig för att utredningen genomförs.

Utredningar av behov av särskilt stöd kan variera i omfattning. Ibland kan utredningen göras relativt snabbt och enkelt. I andra fall krävs en mer grundlig utredning för att kartlägga och analysera elevens hela situation. 

Medan de extra anpassningarna sker inom den ordinarie undervisningen är insatser inom särskilt stöd mer omfattande och sker ofta under en längre tid. Särskilt stöd kräver också ett beslut från rektor, en utredning av elevens behov av särskilt stöd och ett upprättat åtgärdsprogram.

Genomförande

Utredningen om behovet av särskilt stöd syftar till att skapa förståelse för varför eleven har svårigheter i skolsituationen och vilka behov av stöd eleven har. Utredningen ska alltid involvera eleven och vårdnadshavare och anpassas till elevens funktionsnivå och sätt att kommunicera. 

För att utreda behovet av särskilt stöd behöver man undersöka de bakomliggande orsakerna. Det kan handla om att eleven har en funktionsnedsättning eller andra svårigheter och/eller att undervisningen inte är organiserad och utformad så att den möter de behov som eleven har. Om utredningen visar att eleven har behov av särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram upprättas. Det ska göras även om skolan och elevens vårdnadshavare inte är överens. Det finns alltid en möjlighet för vårdnadshavare att överklaga ett åtgärdsprogram.

En utredning av elevens behov av särskilt stöd bör innehålla en kartläggning (del 1) och en pedagogisk bedömning (del 2).

Kartläggningen syftar till att lägga en grund för vidare analys av en elevs stödbehov och beslut om stödåtgärder. Den ska ge information om elevens förutsättningar att tillgodogöra sig undervisning i relation till lärmiljön och undervisningens nuvarande utformning. 

Exempel på information eller underlag i kartläggningen: 

Individnivå
  • elevens resultat från nationella prov, bedömningar och betyg
  • lärarnas och skolpersonalens observationer av eleven i lärmiljön, måltidsmiljön samt under raster och andra situationer under dagen
  • information om elevens styrkor, situationer där det fungerar bra och varför
  • de extra anpassningar som hittills har gjorts och vad de har lett till
  • uppgifter från eleven och elevens vårdnadshavare 
  • elevens individuella utvecklingsplan
  • eventuella tidigare åtgärdsprogram
  • elevens skolfrånvaro
  • eventuell information från tidigare skolor
  • bedömningar och utredningsunderlag från elevhälsan eller hälso- och sjukvården
  • elevens fungerande och behov inom fritidshemsverksamheten.
Gruppnivå
  • hur undervisningen och lärmiljön är utformad och tillgängliggjord
  • vilka undervisningsformer och material som används 
  • hur den aktuella elevgruppens sammansättning påverkar undervisningssituationen
  • skolans organisering av undervisningen, vilka arbetssätt och arbetsformer som har använts i undervisningen, förhållningssätt och lärandeklimat, t.ex. bemötande och förväntningar, tillit, trygghet, delaktighet och nyfikenhet.
Organisationsnivå
  • hur skolans organisation och resursfördelning påverkar elevens förutsättningar i undervisningen.

När kartläggningen är klar görs en sammantagen analys av de behov som finns för att nå betygskriterier eller kriterier för bedömning och övriga mål för utbildningen. Analysen ska leda fram till en bedömning av om eleven behöver särskilt stöd. En elev som får särskilt stöd kan också behöva fortsätta med extra anpassningar. De två stödformerna utesluter inte varandra. I förskoleklassen utgår bedömningen från hur eleven utvecklas mot de kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier som senare kommer att gälla i den aktuella skolformen.

Vid den pedagogiska bedömningen ska den som utreder särskilt ta hänsyn till 

  • i vilka situationer det blir svårt för eleven och varför svårigheterna uppkommer
  • om det finns bakomliggande orsaker eller förhållanden som kan vara en förklaring till svårigheterna, t.ex. omfattande frånvaro som behöver utredas vidare
  • vilka åtgärder skolan överväger att sätta in eller fortsätta med och varför, samt vilka resultat som förväntas av åtgärderna.

Bedömningen bör ge svar på

  • om stödbehovet kan tillgodoses genom extra anpassningar
  • om stödbehovet bör tillgodoses genom särskilt stöd
  • vilket stöd som behövs och i vilken omfattning
  • beslut om särskilt stöd eller ej.

Om utredningen leder fram till ett beslut om särskilt stöd ska skolan upprätta ett åtgärdsprogram. Så långt det är möjligt ska åtgärdsprogrammet upprättas i samråd med eleven och vårdnadshavare. Om eleven eller vårdnadshavare motsätter sig ett åtgärdsprogram men skolan ser behov av åtgärder ska rektor ändå besluta om att upprätta ett åtgärdsprogram. 

Det ska tydligt framgå vilka åtgärder som behöver göras och hur. Dessa ska vara konkreta och möjliga att utvärdera.

När särskilt stöd inte behövs

En utredning kan visa att en elev inte är i behov av särskilt stöd och då behövs inget åtgärdsprogram. För att möta elevens behov behöver skolan istället utveckla lärmiljöerna genom att förändra de pedagogiska metoderna, omfördela resurser eller göra förändringar i organisationen kring eleven. Utredningen kan också visa att svårigheter kommer till uttryck i skolsituationen, men att elevens behov kan tillgodoses genom att skolan ger stöd i form av extra anpassningar. I båda dessa fall utarbetas inget åtgärdsprogram, men däremot dokumenteras vilka extra anpassningar som görs i elevens individuella utvecklingsplan i de årskurser där sådana upprättas.

Elevhälsan ska bidra med information och kunskap om elevers pedagogiska, medicinska, psykosociala och psykologiska status och ska i regel alltid involveras i arbetet.

Vilka professioner som medverkar beror på frågorna, men också på lokala förutsättningar. Vissa skolhuvudmän har idag tillgång till bland annat arbetsterapeuter och logopeder, utöver de professioner som krävs enligt skollagen.

Kartläggningen och utredningen ska dokumenteras skriftligt. Man ska kunna gå tillbaka till den enskilda utredningen och se vad som har framkommit och hur skolan har bedömt situationen.

Dokumentationen sker i två delar: kartläggning respektive bedömning av behovet av stöd eller särskilt stöd. Av dokumentationen ska det framgå 

  • när utredningen gjordes 
  • vem som var ansvarig 
  • vilken befattning den ansvariga har
  • vilka övriga kompetenser som varit involverade i utredningen
  • om elevens behov av särskilt stöd har utretts tidigare
  • om andra utredningar har genomförts
  • om eleven och/eller elevens vårdnadshavare har varit delaktiga.

Vårdnadshavare och elever över 16 år ska alltid få ta del av utredningen när den är klar. 

Elevens vårdnadshavare och elever som har fyllt 16 år har rätt att inom tre veckor från mottaget beslut överklaga beslutet om att inte utarbeta ett åtgärdsprogram, liksom innehållet i ett beslutat åtgärdsprogram. Överklagan görs till Skolväsendets överklagandenämnd.

Uppföljning

I uppföljningen tar man reda på om åtgärdsprogrammet följts och om åtgärderna gett önskvärda resultat. Om åtgärderna är otillräckliga revideras åtgärdsprogrammet utifrån det som framkommer i uppföljningen. Uppföljning kan ske vid olika tidpunkter utifrån olika insatser. 

Elever som har behov av särskilt stöd behöver ofta stödet under en längre tid. Då finns det nästan alltid skäl för skolan att vid flera tillfällen ta ställning till stödbehovet och fatta nya beslut om åtgärdsprogram. Resultatet från uppföljningen och utvärderingen av de insatta åtgärderna kan användas som kompletterande utredningsunderlag inför det nya beslutet. Då behöver man inte göra om hela utredningen från grunden, om inte förhållandena för eleven har ändrats eller om det har gått lång tid sedan en pedagogisk bedömning genomfördes.

Om utredningen väcker frågor om elevens förutsättningar i relation till kraven i grundskolans eller gymnasiets kursplan bör man föra en dialog med vårdnadshavare om att konsultera skolpsykolog. Skolpsykologen kan avgöra om den pedagogiska bedömningen ska kompletteras med en bedömning av om eleven har en intellektuell funktionsnedsättning. Det kan ge rätt att ansöka om att bli mottagen i anpassad grundskola eller anpassat gymnasium. 

Om utredningen väcker frågor om till exempel autism, adhd eller språkstörning kan eleven behöva utredas vidare av specialister inom vården. Då kan elevhälsan skriva en remiss alternativt bistå vårdnadshavare med dokumentation från elevakten som underlag till en egenremiss.

Märkning

  • Utförare: Förskola | Pedagogisk omsorg, Skola | Elevhälsa
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Kurator | Socionom, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Ledning | Administration
  • Typ av behandling/stöd: Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)