Remissversion: Autism
Förebyggande insatser
Tillgängliggöra skolans lärmiljö
Att tillgängliggöra lärmiljön är särskilt främjande för elever som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla.
Målgrupp eller situation
Elever i skolan.
Kunskapsläge
Tillgängliga lärmiljöer är gynnsamma för alla barn och elever i deras utveckling och lärande. Stöd för genomförande finns i allmänna råd och kommentarsmaterial från Skolverket samt i material från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Hela miljön och det sammanhang som eleven befinner sig i under en skoldag påverkar elevens lärande, utveckling och hälsa. Genom att skapa en tillgänglig lärmiljö får alla elever bättre förutsättningar för utveckling och lärande.
För elever som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla ger en tillgänglig lärmiljö ökade möjligheter till lärande och samspel. Ju mer tillgänglig en lärmiljö är, desto färre extra anpassningar och särskilt stöd behöver skolan sätta in på individnivå.
Genomförande
Att tillgängliggöra lärmiljön innebär att anpassa bemötandet och miljön och sammanhanget som eleverna befinner sig i under skoldagen så att de fungerar oavsett elevernas funktionsförmåga. Insatser och anpassningar för att tillgängliggöra lärmiljöerna kan göras pedagogiskt, fysiskt och socialt och har som mål att förbättra lärmiljön för alla elever. Lärare, elevhälsans personal och övrig skolpersonal bör ha ett löpande samarbete i arbetet med tillgängliga lärmiljöer.
Inför arbetet med att tillgängliggöra lärmiljöer gör man en kartläggning för att se vilka förändringar som kan göra både lärmiljön och undervisningen mer tillgänglig för eleverna. De förändringar som görs ska vara gynnsamma för alla elever.
En tillgänglig lärmiljö gör det också lättare att avgöra om en enskild elev behöver stöd på en individuell nivå. Om en anpassning är nödvändig för att eleven ska kunna tillgodogöra sig undervisningen ska den hanteras som extra anpassning för den eleven.
Pedagogisk miljö
Tydliggörande pedagogik ska genomsyra den pedagogiska planeringen och säkerställer att den pedagogik som används gör det möjligt för alla elever att ha svar på frågorna “varför, vad, var, med vem, när, hur, hur länge och vad händer sen?” Det kan handla om att
- Skapa förutsägbarhet, till exempel genom dagsscheman med bildstöd för dagen, för nästa dag och vid behov för hela veckan
- visualisera och konkretisera övergångar under skoldagen
- använda text- och bildstöd, arbeta efter en steg-för-steg-modell samt ge tidsstöd när man ger instruktioner
- strukturera och planera det som ska göras vid skapande aktiviteter genom visuellt stödjande arbetsordningar
- anpassa läromedel, t.ex. genom anpassningar av texter och möjlighet att lyssna på texter
- ge förklaringar av ett ämnesområde på flera sätt, t.ex. genom en film, konkret material eller andra former av upplevelser.
Att utveckla färdigheter och kunskapsinhämtning handlar om att
- ge stöd och arbeta utifrån elevernas ålder och mognad
- använda assisterande teknik, t.ex. digitala hjälpmedel och appar
- använda sig av och utgå ifrån elevernas intressen
- stärka elevens självreglering genom återkommande självskattning av fokus och prestation.
Att kommunicera på ett tydligt och anpassat sätt handlar om att
- använda flera kommunikationssätt, t.ex. bilder, filmer, text och tal vid genomgångar
- använda de alternativa och kompletterande kommunikationssätt (AKK) som eleven behöver
- använda kommunikationsstöd i form av bild- och symbolstöd, tecken som stöd eller samtalsmatta
- fördela ordet med hjälp av föremål för att hjälpa eleverna att rikta fokus och hejda impulser
- ge positiv och tydlig återkoppling när en elev eller gruppen gör något bra.
Fysisk miljö
Tillgängligheten i den fysiska miljön kan förbättras genom att
- märka upp vad som finns i skåp och lådor med bilder och text och ha orienteringsskyltar för rum
- rensa intrycken i rummen genom att ha neutrala färger på inredning och strukturera uppsatta arbeten på väggarna
- minska ljud- och ljusintryck som kan störa, t.ex. flimrande ljuskällor och skrapljud från stolar, och säkerställa ljuddämpande material i bordsskivor och lådor
- planera lärmiljön så att det vid behov finns möjlighet att dela upp sig i mindre grupper
- skapa avgränsade lekmiljöer utomhus där varje avgränsat område har ett tydligt syfte och är självinstruerande
- skapa miljöer som ger möjlighet till återhämtning eller avskildhet
- skapa möjlighet för rörelse genom att t.ex. ha gummiband på stolsbenen, en balansbräda att stå på, en sittdyna eller att lägga in korta rörelsepass för hela klassen
- ha olika alternativ till att sitta vid sin bänk, t.ex. möjlighet att stå, ligga på en matta eller sitta på en yogaboll
- ha undervisning utomhus eller att på ett fysiskt aktivt sätt få delta i undervisningen, t.ex. att få svara på frågor genom att gå till olika platser med svarsalternativ
- använda hjälpmedel för att hantera sinnesintryck, t.ex. stressbollar och hörselkåpor.
Social miljö
En tillgänglig social lärmiljö skapas genom att
- alla elever får en positiv anknytning till vuxna i skolan
- utgå från förhållningssättet att elever gör rätt om de kan
- ställa öppna frågor och använda metoder som hjälper eleverna i sin kommunikation och förståelse, t.ex. ritprat
- föregå med goda exempel och vägleda eleverna i hur man hanterar konflikter på ett bra sätt
- ge elever inflytande och delaktighet samt en känsla av att “höra till”
- arbeta med sociala berättelser som en del i att förstå och öva på samspel
- ge stöd och struktur i den fria leken inom- och utomhus
- ha gemensamt framtagna regler kring hur samvaron i skolan ska se ut.
Verktygslåda
- PAX i skolan, Pax spelet GBG (Good Behavior Game)
En uppsättning verktyg som syftar till att skapa ett klassrum präglat av lugn, trygghet, glädje och studiero. PAX Good Behavior Game har internationellt använts i alla skolans årskurser, men i Sverige är det i dagsläget främst anpassat för lågstadiet. - PALS i skolan
Evidensbaserad modell som har utvecklats för att möta utmaningarna i skolan. PALS riktar sig till skolans personal och ger verktyg för att hantera skolvardagen med eleverna på ett så bra sätt som möjligt. - Levla
Material som fokuserar på specifika situationer som uppstår i lärmiljön. En del av materialet utgörs av en åtgärds- och anpassningsbank (skola och fritidshem). - Skolkompassen
Bok med verktyg för pedagoger att kunna använda för att förstå de bakomliggande faktorerna för att kunna anpassa lärmiljön och kompensera och utveckla elevers färdigheter i skolan. Material finns att ladda ner gratis. - DART, Uttrycka åsikter med samtalsmatta, Region Västra Götaland
En metod för att göra det möjligt för individer med kommunikativa och/eller kognitiva svårigheter att uttrycka sina åsikter och delta i planering och beslutsfattande. - Bildstöd, Region Västra Götaland
En fri resurs där man kan skapa bildstöd för att underlätta kommunikation och förtydliga information.
- Skapa bildstöd, Symbolbruket
En plattform för att skapa bildstöd. - Språk och kommunikation, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Stöd för att anpassa kommunikationen utifrån behoven. - Stödmaterial för tillgänglig utbildning, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Stödmaterial för att leda och medverka i utvecklingsarbete för ökad tillgänglighet i förskolan och skolan.
Uppföljning
Uppföljning av generellt förebyggande arbete med anpassningar och stöd i skolan görs inom ramen för uppföljningen av undervisningen. Det är respektive lärare som ansvarar för uppföljningen och analysen av undervisningens resultat. Om uppföljningen och analysen görs i arbetslaget och/eller på skolnivå bidrar det till kollegialt lärande om anpassningar och stöd, och skapar en gemensam syn på tillgänglighet.
Material
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Skolverket 2022
NPF och tillgänglig utbildning | Lärportalen, Skolverket
Öka studieron med tillgänglig undervisning, Skolverket
Studiepaket NPF, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)