Remissversion: Autism
Förebyggande insatser
Främja skolnärvaro
Skolan kan genom ett långsiktigt, strategiskt och förebyggande arbete främja elevers skolnärvaro.
Målgrupp eller situation
Förebyggande arbete med att främja skolnärvaro sker på organisations- och gruppnivå och gagnar alla elever.
Kunskapsläge
En forskningsöversikt genomförd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (2025) visar att elevers upplevelse av trygghet och delaktighet, goda lärmiljöer, insatser för ökad läskunnighet och skolresultat samt organisatorisk medvetenhet är särskilt betydelsefullt för att främja skolnärvaro.
Kompetenskrav
Personal i skolan enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Att arbeta proaktivt med skolnärvaro handlar om att skapa en miljö och ett sammanhang där elever trivs och vill vara. Vilka insatser som krävs för att skapa en sådan miljö kan variera mellan skolor och mellan årskurser.
Genomförande
Närvarofrämjande insatser görs på organisationsnivå och behöver ofta kompletteras med förebyggande insatser till elever eller grupper som har en förhöjd risk att utveckla skolfrånvaro, till exempel elever med autism, adhd eller psykosociala svårigheter.
Att främja skolnärvaro innebär att skolan
- arbetar med att tillgängliggöra lärmiljöer
- säkerställer att elever känner sig trygga och delaktiga
- skapar en närvarokultur där närvaro prioriteras och uppmärksammas.
Elevers upplevelse av trygghet och delaktighet
Skapa en trygg miljö, fri från trakasserier och kränkande behandling genom att
- genomföra aktiviteter som främjar ett positivt skolklimat och socioemotionellt lärande, t. ex. lekar, spel och konkretiserande samtal kring normer
- skapa forum för återkommande dialog med eleverna om vad som skapar trivsel och trygghet.
Ge alla elever en känsla av att det är möjligt att lyckas i skolarbetet genom att
- utgå från elevernas förutsättningar och förkunskaper utifrån tidigare undervisning när skolarbetet planeras
- i den enskilda uppgiften kartlägga tillsammans med eleverna vad som är viktigt och vilka förkunskaper som finns
- ha och visa stor tillit till elevernas förmåga.
Främja goda kamratrelationer och sociala färdigheter genom att
- återkommande genomföra konkreta övningar inom ramen för undervisningen som tränar förmågan att samspela i grupp, förstå och uttrycka känslor
- arbeta med sociala berättelser för att utveckla elevernas förståelse för socialt samspel
- använda seriesamtal som verktyg vid t. ex. konflikter
- tillsammans med eleverna ta fram regler som upplevs som relevanta och enkla att förstå
- skapa undervisningsaktiviteter som ger positiva gemensamma upplevelser, som ger något att samtala om och som stärker känslan av att tillhöra gruppen
- ge utrymme för dialog och reflektion om olikheter och hur de berikar
- föra vardaglig dialog som bidrar till att elever känner sig sedda.
Arbeta för att elever görs delaktiga och känner att de blir lyssnade på genom att
- skapa forum för reellt inflytande där eleverna kan delta aktivt i beslutsprocesser i frågor som rör deras vardag.
Tillgängliga lärmiljöer
Tillgängliggörande av lärmiljön i skolan kan göras pedagogiskt, fysiskt och socialt och kännetecknas bland annat av
- god undervisningskvalitet och gott ledarskap i klassrummet
- tydliga ramar för både det sociala och pedagogiska under skoldagen
- strukturer och förutsägbarhet som ger trygghet
- tydliggörande pedagogik
- trygghet och ordning i klassrummet
- förutsättningar för elever att utveckla sin självständighet
- adekvat stöd och anpassningar
- positiva, kravanpassade förväntningar på eleverna
- goda relationer.
Att främja skolnärvaro på organisationsnivå
Arbetet med skolnärvaro bör genomsyra skolans organisation och systematiska kvalitetsarbete. Det kan göras genom att
- skapa rutiner för att registrera och följa upp närvaro på skolan
- utveckla gemensamma förhållningssätt på skolan
- involvera elever i planering, genomförande och analys av aktiviteter på skolan
- säkerställa trygga övergångar med rutiner för överlämning och möjlighet till trygghetsskapande förberedelse för eleverna
- samverka inom och utom skolorganisationen och ge elevers familjer möjlighet att involveras i skolgången
- säkerställa att skolans personal har kunskap om autism och gott bemötande.
Samverkan med vårdnadshavare
Elever behöver känna stöd från skola och vårdnadshavare. Det åstadkommer man bland annat genom att skola och hem samarbetar. För att få till ett bra samarbete mellan skolan och vårdnadshavare i syfte att främja skolnärvaro bör
- det finnas fungerande rutiner för kommunikation och samverkan
- det finnas en tydlighet kring vilket ansvar skolan respektive vårdnadshavare har
- det finnas öppenhet och transparens i hur skolan arbetar
- skolan behandla vårdnadshavare som kompetenta och jämbördiga
- de möten skolan bjuder in till vara väl förberedda och med rätt personer inbjudna
- skolan alltid påtala vikten av att eleven är i skolan för att inte missa undervisning.
Uppföljning
När närvaron följs upp på gruppnivå kan skolan se mönster och identifiera orsaker för att sätta in åtgärder. Skolans arbete med närvaro bör ingå i skolans systematiska kvalitetsarbete. Genom att följa upp, analysera, dokumentera, planera och utveckla insatser för närvaro kan kunskap om vad som leder till framgång skapas och delas.
När skolan identifierat en elev med problematisk frånvaro ska en frånvaroutredning om varför eleven är frånvarande initieras.
Material
Främja skolnärvaro, SPSM
Främja skolnärvaro: En systematisk översikt, SPSM
Stödmaterial för att främja skolnärvaro, Uppdrag psykisk hälsa, Stockholms län
Skolnärvaro, Metodstöd för elevhälsan
Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera: Betänkande från Att vända frånvaro till närvaro - en utredning om problematisk elevfrånvaro, Riksdagen (pdf, ny flik)
Handlingsplan vid skolfrånvaro – så här gör du, metoder för att stärka skolnärvaro, Folkhälsan
Stöd i arbetet att främja och förebygga frånvaro, Skolverket
Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare, Skolverket