Förebygga och bemöta utagerande beteende

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Förebyggande insatser

Förebygga och bemöta utagerande beteende

Bemötande, samarbete och goda strukturer har stor betydelse för att förebygga utagerande beteende i skolan.

Målgrupp eller situation

Elever med utagerande och/eller andra utmanande beteenden i skolan.

Kunskapsläge

Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) finns inga enkla eller kortsiktiga lösningar i arbetet med utagerande beteenden. Det handlar alltid om varje elevs unika förutsättningar i lärmiljön och det bemötande eleven får av omgivningen. 

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att elevhälsan erbjuder individer med autism och utmanande beteende positivt beteendestöd (PBS) (prioritet 1).

Kompetenskrav

Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Att förebygga utagerande beteenden handlar om att forma en förutsägbar och trygg lärmiljö genom 

  • att lära känna eleven  
  • att förstå elevens behov 
  • strategier för att känna igen utlösande faktorer och förekomma dessa
  • att alla pedagoger runt eleven samarbetar för att stötta eleven och varandra 
  • ett gott samarbete med vårdnadshavare.

Genomförande

Genom att tillgängliggöra lärmiljön och anpassa undervisningen till elevens förutsättningar kan man förebygga utagerande beteenden, till exempel beteenden som stör undervisningen, att eleven hamnar i affekt eller att hen hamnar i konflikt med kamrater och lärare. 

Bemötande och förhållningssätt är avgörande i arbetet med att förebygga och hantera utagerande beteenden, liksom att man bygger vidare på de strategier som man ser fungerar.

Lyft fram och förstärk det positiva
  • Identifiera områden som eleven klarar bra och är intresserad av.
  • Uppmuntra elevens styrkor inför de andra eleverna.
  • Hantera eleven och elevens svårigheter på ett varsamt sätt.
Uppmuntra och beröm ofta och mycket
  • Var generös med positiv feedback.
  • Berätta för eleven vad som gick bra.
  • Uppmärksamma även sådant som kan tyckas självklart eller förväntat och till synes små framsteg.
Förutse och planera för problemsituationer
  • Diskutera med eleven om vad hen behöver för att känna sig förberedd och trygg under skoldagen, vid behov med hjälp av ritprat, samtalsmatta eller annat visuellt stöd.
  • Förbered och tydliggör övergångssituationer under skoldagen, t.ex. skiften mellan raster, lektioner och aktiviteter eller byten mellan skollokaler. Utarbeta strategier och rutiner tillsammans med eleven som hen förstår och känner sig trygg med. 
  • Säkerställ att eleven vet vad hen ska göra när en uppgift är klar eller när hen kör fast vid något.
  • Använd bildstöd eller checklista för att steg för steg förbereda eleven på olika situationer, t.ex. rast, utflykt eller idrottsdag. 
  • Ge möjlighet till återhämtning under dagen.
  • Kom överens med eleven om en reträttplats dit eleven kan gå för att hämta ny kraft och lugna sig om det blivit för jobbigt.
Underlätta att följa regler
  • Kom överens med eleven om enkla regler och skriv ned dessa tillsammans. Komplettera med bildstöd.
  • Använd tecken eller färgkoder för snabb och tydlig kommunikation med eleven när en situation eskalerar.
  • Checka in och ut inför och i slutet av lektionen för att gå igenom strategier och utvärdera tillsammans med eleven.
När en situation uppstår 
  • Bibehåll ditt eget lugn.
  • Ingrip innan det gått för långt.
  • Tala lugnt och bestämt med eleven, och använd korta meningar.
  • Undvik att hota eller vädja.
  • Om du känner att du inte klarar av situationen själv, be en kollega om avlastning eller hjälp.
  • Ge eleven utrymme i stunden och prata istället om situationen som uppstått efter att allt har lugnat ner sig, gärna med stöd av ritprat.
  • Reflektera över situationen i efterhand. Vad var det som utlöste situationen? Hur hanterade vi den? Vad kan vi lära oss?
Att fundera kring efteråt
  • Prata med eleven om det som hänt och försök att reda ut vad som utlöste situationen.
  • Undvik att skuldbelägga eleven och visa vilja att förstå elevens upplevelse.
  • Prata med varandra i arbetslaget. Hur hanterades situationen? Är det något som måste förändras till nästa gång?
  • Analysera tillsammans om ni kan identifiera utlösande faktorer och försök att hitta sätt att förekomma dessa i framtiden.
Samarbeta med vårdnadshavarna  
  • Etablera ett konstruktivt samarbete med vårdnadshavarna.
  • Ge information om elevens utagerande beteende på ett förutsägbart och på förhand överenskommet sätt, t.ex. per mejl eller telefon en viss veckodag. 
  • Följ upp regelbundet med samtal om vilka anpassningar och stöd som eleven behöver för att få skoldagen att fungera bättre.

Positivt beteendestöd (PBS) är en strukturerad metod som kan användas för att förebygga och bemöta olika typer av utmanande beteenden hos elever med autism.  

PBS inleds med en systematisk kartläggning och analys av elevens hela livssituation, inklusive de situationer där utmanande beteenden förekommer. Både eleven och närstående bör involveras i kartläggningen. Utifrån analysen gör man en plan för hur omgivningen ska 

  • agera för att tillvarata elevens styrkor 
  • anpassa miljö och aktiviteter 
  • säkerställa att eleven får stöd att utveckla de förmågor som hen behöver. 

Planen och stödet ska följas upp och revideras kontinuerligt. 

Insatsen kan även ges för att förebygga utmanande beteenden och främja utveckling på gruppnivå.

Uppföljning

Efter en situation med utagerande beteende behöver skolan följa upp det som hänt. Man följer upp med både eleven och vårdnadshavare. 

Skolan behöver också göra en egen uppföljning där rutinerna ses över och eventuellt förändras utifrån analysen av situationen. För personalens trygghet är det bra att forma en handlingsplan som involverar flera personer, så att man inte känner sig ensam när en situation uppstår.

Material

Utagerande beteende i grundskolan, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)

Märkning

  • Utförare: Skola | Elevhälsa
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Logoped, Arbetsterapeut, Kurator | Socionom, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Ledning | Administration
  • Typ av behandling/stöd: Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)