Extra anpassningar i skolan

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Behandling och stöd

Extra anpassningar i skolan

Extra anpassningar på individnivå för elever som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla.

Målgrupp eller situation

Elever som har svårigheter att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla och behöver individuellt stöd, däribland elever med autism.

Kunskapsläge

Skollagens 3:e kapitel reglerar bestämmelser för arbetet med extra anpassningar. Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) ger stöd i utformning av extra anpassningar.

Kompetenskrav

Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Extra anpassningar är insatser som på olika sätt gör det lättare för eleven att ta till sig och delta i undervisningen. Extra anpassningar är en form av stöd som inte kräver något formellt beslut och som kan ges i alla skolformer samt i fritidshemmet.

Genomförande

Innan extra anpassningar sätts in bör man först se om man kan anpassa lärmiljön så att den blir mer tillgänglig för hela gruppen. Extra anpassningar görs för att undervisningen ska bli än mer tillgänglig för den enskilda eleven. Anpassningarna ska ges om man befarar att en elev har eller kommer att få svårigheter att klara skolan. 

Elever som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla är hjälpta av

  • en tydliggörande och konkret pedagogik
  • en tydlig och återkommande struktur 
  • avgränsade, tydliga arbetsuppgifter och korta arbetspass 
  • kortfattade och entydiga instruktioner
  • påtaglig och tät feedback, uppmuntran och beröm
  • personligt stöd genom hjälp av lärare och annan personal
  • bemötande för att förebygga utagerande beteende

Om läraren behöver stöd i sin bedömning eller i utformningen av stödet finns möjlighet att samråda med speciallärare, specialpedagog eller övriga professioner inom elevhälsan. Skolpersonal bör informera och samarbeta med både vårdnadshavare och elev om det är aktuellt med stöd i form av extra anpassningar. 

En faktor för att stödet ska fungera är tid. Ofta krävs introduktion och träning i att använda en ny strategi eller hjälpmedel under en längre period. Det finns ingen begränsning för hur länge stöd i form av extra anpassningar kan ges. Det bedöms och beslutas utifrån elevens behov.

Tydliggörande pedagogik syftar till att eleven ska uppleva skoldagen som meningsfull, begriplig och hanterbar. Målet är att undervisningen ska förmedlas så att eleven vet svaret på följande frågor: 

  • Vad ska jag göra?
  • Varför ska jag göra det?
  • Var ska jag vara?
  • Med vem ska jag vara?
  • När ska jag göra det?
  • Hur ska jag göra det?
  • Hur länge ska jag göra det?
  • Hur mycket ska jag göra?
  • Vad händer sen?

För att åstadkomma ökad struktur kan man erbjuda 

  • visuellt stöd i form av t.ex. bilder och färgkodning
  • individuellt schema över skoldagen och lektionen
  • stöd för att strukturera och planera sitt arbete, t.ex. checklistor, arbetsordning, tidsanvisningar och begränsade val
  • kortare arbetspass och fler pauser som tydliggörs i schema 
  • stöd och struktur för fria aktiviteter såsom rast, där vissa elever kan behöva avskärma sig medan andra behöver stöd för att kunna delta i lekar och förstå regler.
Instruktioner
  • Undvik för stora och abstrakta uppgifter som eleven inte kan överblicka. Dela upp i flera små steg.
  • Förklara ett undervisningsområde på ett annat sätt.
  • Ge extra tydliga instruktioner, t.ex. med text och/eller bilder, steg-för-steg-instruktion och tidsangivelser.
  • Stöd eleven att sätta igång arbetet genom att ställa ledande frågor. Se till att eleven har förstått vad, hur och varför hen ska göra uppgiften.
Personligt stöd och färdighetsträning
  • Använd elevens styrkor och intressen i val av uppgifter. 
  • Ge extra färdighetsträning, t.ex. lästräning.
  • Ge enstaka specialpedagogiska insatser. 
  • Ge stöd medan eleven utför uppgiften i form av verbal uppmuntran, fysisk närhet, ögonkontakt eller vad som verkar fungera bäst.
Socialt samspel
  • Använd seriesamtal för att reda ut situationer som uppstått, t.ex. vid missförstånd eller konflikter.
  • Använd sociala berättelser och ritprat för att underlätta elevens förståelse för socialt samspel.
Kommunikation
  • Använd alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) eller annat kommunikativt stöd i mötet med eleven om behov finns.
Läromedel och miljö
  • Anpassa läromedel, t.ex. anpassade texter utifrån elevens intresse och möjlighet att lyssna på texter och böcker.
  • Se till att läromedel är tillgängliga i/vid bänken.
  • Ge eleven tillgång till anpassad studiemiljö eller lugn plats för återhämtning.
Hjälpmedel
  • Använd digital teknik med anpassade programvaror.
  • Tillhandahåll hjälpmedel för att öka uthållighet och hantera sinnesintryck, t.ex. stressbollar, hörselkåpor, sittdynor och ståbord.  
  • Använd tidshjälpmedel, t.ex. tidur, speciella klockor och timers som kan visualisera tid och påminna.

Dokumentation av anpassningar ska göras av läraren och sparas i elevens skriftliga individuella utvecklingsplan i de skolformer och årskurser där sådan krävs. I övrigt finns inget dokumentationskrav men heller inget hinder för att dokumentera extra anpassningar. Innehållet i dokumentationen ger stöd vid till exempel övergångar till ny skola eller nytt stadium samt vid lärarbyte.

Uppföljning

Uppföljning av extra anpassningar bör göras kontinuerligt för att säkerställa att eleven

  • uppnår betygskriterier eller kriterier för bedömning 
  • fungerar bra tillsammans med kamrater 
  • har en bra relation till de vuxna på skolan 
  • trivs och känner sig trygg på skolan.

Läraren ansvarar för uppföljning av extra anpassningar, och elev och vårdnadshavare ska alltid vara delaktiga. Om de extra anpassningar som satts in inte är tillräckligt effektiva ska stödet intensifieras och anpassas ytterligare till elevens behov. Om det inte räcker ska en utredning av särskilt stöd inledas.

Material

Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, Skolverket

Utvecklingssamtal och skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP), Skolverket

Framgång i undervisningen, Skolinspektionen (pdf, ny flik)

Studiepaket NPF, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM

Anpassningsbank, skola och fritidshem, Umeå kommun

Checklista för elever, Attention (pdf, ny flik)

Bildstöd, Region Västra Götaland

Skapa bildstöd, Symbolbruket

Märkning

  • Utförare: Skola | Elevhälsa
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Kurator | Socionom, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Ledning | Administration
  • Typ av behandling/stöd: Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)